Dzisiaj będzie kontynuacja poprzedniego wpisu czyli… instalacja IntelliJ IDEA i uruchomienie pierwszego programu. IntelliJ IDEA występuje w dwóch wersjach, które już omawiam
Community (darmowa) przeznaczona przede wszystkim do aplikacji pisanej w czystej Javie. Nie ma wsparcia dla technologii, w których Java wykorzystywana jest najczęściej, czyli JEE oraz frameworka Spring. Bez problemu stworzymy w nim aplikacje na system Android w tym przypadku taka dedykowana wersja nosi tytuł Android Studio.
Ultimate jest to wersja dedykowana do poważniejszych projektów biznesowych. Licencja roczna kosztuje €499.00. Z wersji tej korzystają najczęściej zawodowi programiści, gdzie licencje są opłacone przez fimy w których pracują. Studenci mogą ubiegać się o bezpłatną licencję. Wersja Ultimate jest dużym wydatkiem, całkowicie zbędnym na początku. W okresie kursu „Java od zera” Amesoft Academy wyposaża kursantów w wersję Ultimate zgłębiając Java EE, Web.
Zainstalujmy więc wersję Community. Po pierwsze wchodzimy na oficjalną stronę JetBrains. Pobieramy wersję Community z instalatorem .exe i instalujemy stosując domyślne opcje.
Nareszcie, stworzymy pierwszy program! W tym celu uruchom IntelliJ. Po drodze jednak warto zwrócić uwagę na pytanie o theme, czyli “skórkę”. Wiele osób preferuje tą ciemniejszą, popularną “darculę”, ale oczywiście wybór należy do Ciebie.
1. Tworzymy nowy projekt
2. Wskazujemy nasze SDK. Kliknij w “New..” a następnie “JDK”. W drzewie katalogów wybierz folder, który wskazał nam terminal (ścieżka do JDK w moim przypadku jest to C:\Program Files\Java\jdk1.8.0_172) Potwierdzamy “OK”.. Świetnie! Mamy połączone JDK z IntelliJ.
3. Wybieramy opcję Maven
Maven potrafi zrobić wszystko z naszym projektem podczas jego budowania. Jedyne co my musimy zrobić to zastosować się do konwencji nazewnictwa katalogów w projekcie jaką wymaga Maven. Jeśli to zrobimy – to już sam Maven zatroszczy się o kompilowanie kodu, wykonywanie testów itp. My jedynie będziemy mu wydawali polecenia – on sam ogarnie resztę (koniecznie zobacz rozwinięcie tematu maven w kolejnym artykule)
4. Odblokowujemy możliwość wyboru archetype
5. Wybieramy szybki start i dajemy „Next”
6. GroupId
zidentyfikuje Twój projekt jednoznacznie we wszystkich projektach, dlatego musimy wymusić schemat nazewnictwa. Musi być zgodny z regułami nazw pakietów, to oznacza, że musi to być przynajmniej nazwa domeny, którą kontrolujesz, i możesz utworzyć tyle podgrup, ile chcesz. Oznacza to, że jeśli bieżący projekt jest projektem wielomodułowym, powinien dołączyć nowy identyfikator do groupId nadrzędnego, np. org.apache.maven , org.apache.maven.plugins , org.apache.maven.reporting
7. artifactId
to nazwa jar bez wersji. Możemy wybrać dowolną nazwę pisaną małymi literami i bez dziwnych symboli
8. version
jeśli dystrybujemy wersje mozemy okreslić jej numer cyframi i kropkami. Nie używamy dat ponieważ są onez zwykle związane z kompilacjami SNAPSHOT
9. Ścieżka plików użytkownika – ustawień
10. Ścieżka repozytorium lokalnego gdzie są przechowywane elementy wszystkich projektów
11. Nazwa naszego projektu
12. Ścieżka do katalogu w którym będziemy trzymać pliki projektu (katalog projektu)
13. Koniec
14. Klikamy na „Event log” i wybieramy „Enable Auto-Import” aby Maven nam zawsze importował co konieczne do naszego projektu
GOTOWE
Panel umiejscowiony z lewej strony pokazuje strukturę. Projekt w środowisku przedstawiany jest w formie drzewka zagnieżdżonych folderów, z których najbardziej nas interesuje folder src. To właśnie w nim umieszczane będą pliki z kodem źródłowym.
Możesz zobaczyć taki dziwny folder jak “pl.amesoft.hello”. Jest to tzw. package, czyli paczka, w której znajduje się kod w tym przypadku klasa App. Projekt może składać się z wielu paczek, mogą one też być w sobie zagnieżdżone. Wyobraź sobie, że jest to coś, co pomaga utrzymać Ci porządek. Tak samo jak tworzysz foldery na dysku twardym takie jak “zdjęcia”, “muzyka”, a w nich potrafisz wyspecjalizować inne foldery np “zdjęcia 2020”, “muzyka rock”, tak samo tutaj możesz tworzyć paczki oraz je w sobie zagnieżdżać. W package’u “pl.amesoft.hello” znajdziesz klasę App. Obecnie masz ją uruchomioną w głównym panelu. Czym natomiast jest klasa dowiesz się w kolejnych artykułach. Klasa App zawiera w sobie:
public class App { public static void main( String[] args ) { System.out.println( "Hello World!" ); } }
W celu uruchomienia naszego programu klikamy ppm na naszej klasie App wybierając Run 'App.main()’
W konsoli otrzymaliśmy wynik naszego programu, który został uruchomiony
Podczas kolejnych uruchomień wystarczy posługiwać się skrótem Shift + F10