Jak stworzyć profil, który zwróci uwagę rekruterów na LinkedIn?

O tym, czy Twój profil na LinkedIn zwróci uwagę rekrutera decyduje tylko 3 sekundy

a nie ukrywajmy, że jest to obecnie jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych, specjalizujących się w kontaktach zawodowo- biznesowych. W trakcie odbywania kursu „Java od zera” ( w wybranym pakiecie) masz szansę dowiedzieć się jak przykuć uwagę potencjalnego pracodawcy, oraz jak Twój profil jest widziany przez algorytmy odgrywające w tym temacie znaczącą rolę.
W lutym 2019 roku z serwisu LinkedIn korzystało ponad 610 mln użytkowników, z czego tylko w Polsce ponad 3 mln. Statystyki nie kłamią- co miesiąc ponad 10 mln pracodawców publikuje na LinkedIn 7,5 mln ofert pracy. Nie ukrywajmy , że serwis ten jest niezwykle przydatnym narzędziem i ułatwieniem nie tylko dla łowców kandydatów na dane stanowisko pracy, ale także osób, które szukają nowego zajęcia albo wręcz zupełnie nowej branży, np. jaką jest praca w IT.
  • Jak z dobrym skutkiem  używać LinkedIna szukając pracy jako programista?
  • Jaka jest różnica  między profilem w najpopularniejszym zawodowym serwisie społecznościowym a tradycyjnym Cv?
  • Czy umieszczenie zdjęcia zwiększy Twoją szansę na znalezienie pracy ?
  • Co  najlepiej wpisać w nagłówku, jak  powinieneś/ powinnaś opisać dotychczasowe doświadczenie i czy warto prosić o potwierdzenie umiejętności oraz referencje?
  • Co najbardziej interesuje rekruterów i jak Twój profil widzą algorytmy?

Dajemy Ci pewność, że podczas uczestnictwa w naszym kursie znajdziesz wszystkie odpowiedzi na powyższe pytania.

Jak stworzyć profil na LinkedIn? A może wystarczy CV?

CV to podstawa, ale w dobie internetu i mediów społecznościowych samo Cv może nie wystarczyć. Zwłaszcza w branży IT, gdzie internet jest czymś naturalnym. W tardycyjnym cv nie da się , co więcej, nie powinno się wpisywać wszystkiego, bo będzie to zbyt nudne i długie. inaczej jest z LinkedInem.

Tu możesz sobie pozwolić na większą swobodę i dokonać lepszej autoprezentacji. Poza przebiegiem doświadczenia zawodowego możesz dodać linki do projektów jakie dotąd zrealizowałeś, zdjęcia, dokumenty, certyfikaty, a nawet filmiki. To wszystko ma na celu lepsze poznanie Twojej osoby a co za tym idzie zwiększenie szans na zainteresowanie go swoją kandydaturą.

Rekomendacje to ważna kwestia

W tradycyjnym CV programisty nie pojawia się często. Tymczasem w internecie można ich  udzielać, jak również otrzymywać je od innych. Każda przychylna opinia na Twój temat to potwierdzenie Twojego profesjonalizmu i umiejętności. To także pokazanie, że ludzie cenią sobie pracę z Tobą.

No i wreszcie siatka  kontaktów

Z której korzystają studenci, pracownicy, działy HR i pracodawcy. To m.in. dobra sposobność, żeby nawiązać bezpośredni kontakt z prezesem jakiejś firmy, bo zdarza się, że  niektórzy wolą osobiście porozmawiać z kandydatami aniżeli zlecać rekrutację innym. Zwróćmy uwagę na poszczególne elementy  i omówmy jak krok po kroku jak je budować i co w razie potrzeby skorygować.

Profile ze zdjęciem mają 21 razy więcej wyświetleń

Tak wynika ze statystyk, którymi dysponują specjaliści LinkedIn. Pierwsze wrażenie, jest najważniejsze ,co nie oznacza, że zdjęcie musi wyjść spod ręki profesjonalnego fotografa . Wystarczy że będzie dobrej jakości i że będzie na nim kandydat lub kandydatka bez towarzystwa rodziny, znajomych itp. Zdjęcie powinno pokazywać Twoją osobę do popiersia na stonowanym tle. Nie ma obowiązku zakładania formalnego ubioru, najważniejszy to czuć się swobodnie i naturalnie się uśmiechnąć.

3 sekundy na nagłówek

Drugim bardzo ważnym elementem, który rzutuje na budowanie pierwszego wrażenia jest nagłówek, czyli  krótka informacja pod imieniem i nazwiskiem. Widać ją nie tylko po wejściu w Twój profil, ale i w wynikach wyszukiwania jak również gdy dodajesz komuś komentarz lub publikujesz własne treści.  Co powinno się umieścić w nagłówku?

Nie ma na to jedynej rady, ze statystyk wynika, że ponad 86% użytkowników LinkedIn wpisuje tam stanowisko pracy, np. Web Developer. Back-end Developer, albo jeszcze lepiej Front-end / Junior Java Developer. Można jednak tę lukę wypełnić innymi informacjami, których treść nie może przekroczyć 120 znaków.

Według specjalistów LinkedIn, nagłówki przyciągają uwagę rekruterów tylko na 3 sekundy- to od nich zależy, w jakim czasie i jak wiele interesujących  ofert otrzymasz. Najważniejsze to, żeby Twój nagłówek informował o tym, czym się zajmujesz, zawierał słowa- klucze  wyszukiwane przez odbiorców, był prosty w interpretacji oraz czytelny, estetyczny i bezbłędny.

10 sekund na podsumowanie

Równie niewiele, aczkolwiek nieco więcej czasu, osoby poszukujące kandydatów poświęcają na czytanie Podsumowania. To miejsce, gdzie formułujesz krótki opis, w którym określasz swoje osiągnięcia, ale też podkreślasz , w jakim kierunku chcesz się rozwijać . Na to pole przeznaczonych jest aż 2000 znaków, ale nie jest dobrze się niepotrzebnie rozpisywać. Nie staraj się prezentować od strony prywatnej, pisz w 1. osobie, będzie to bardziej naturalne w odbiorze dla czytającego. Jeśli szukasz posady w nowej branży, w której jeszcze nie masz doświadczenia zawodowego, postaraj się wytłumaczyć to w kilku zdaniach.

Przez ostatnie 8 lat pracowałem w bankowości .  Zawsze jednak programowanie  było moją pasją,  dlatego ukończyłem 4-miesięczny bootcamp Java Developer w Amesoft Academy, który pozwolił mi rozwinąć skrzydła (…)

Profile z informacjami o branży mają 9 razy więcej wyświetleń

Zdaniem ekspertów z LinkedIna powinieneś wybrać tę branżę, która najlepiej Cię odzwierciedla (jeśli masz ich kilka do wyboru). Jeśli masz dylemat dodaj tę, która znajduje się w nagłówku. Niestety, LinkedIn uniemożliwia wpisanie branży samodzielnie. Musisz wybrać jedną z tych, które widnieją w formularzu, co jest spowodowane koniecznością ustandaryzowania opisów. Dzięki temu po prostu łatwiej jest je wyszukiwać. Zamiast wpisywać w polu branża np. “Programista”, musisz się zdecydować na opisy typu “Technologie i usługi informatyczne”, co też – według przedstawicieli portalu – spełni swoją rolę.

Doświadczenie: Profile z co najmniej 2 stanowiskami są czytane 36 razy częściej

Wpisujesz to, czym do tej pory się zajmowałeś. Możesz w tym miejscu wykorzystać kilka trików. Po pierwsze wpisuj konkretne informacje. Stanowisko, nazwa firmy, przepracowany czas i dodatkowo opis. Opis może sprawić , że rekruter zwróci uwagę właśnie na Ciebie. Umieść fakty, które sprawią, że wyróżnisz się na tle innych, linki do projektów, szczególne osiągnięcia, krótki opis stanowiska oraz wykonywanych obowiązków zamiast wymieniać jedynie nazwę firmy, która liczy tysiące pracowników.

Ciekawostką jest, że według LinkedIna aż 41% pracodawców stawia znak równości między doświadczeniem, związanym z pracą zarobkową a wolontariatem. Jeśli więc możesz się tym pochwalić -zrób to. To postawi Cię w lepszym świetle, pozwoli wpisać w polu Doświadczenie dodatkową branżę i zaplusujesz w oczach rekruterów.

Więcej niż 5 umiejętności to nawet 17 razy więcej wyświetleń

Kolejny krok to Twoje umiejętności. Ile ich powinno być? Aby znacznie zwiększyć swoje szanse na częstotliwość wyszukiwania powinno ich zostało napisane powyżej, więcej niż 5. Najważniejsze- skup się na tych umiejętnościach, które prezentujesz na naprawdę wysokim poziomie . Postaraj się również wymienić te najbardziej nietypowe lub odpowiednio zaprezentować takie, które posiadasz a zarazem te, które mogą zostać poparte przez osoby z Twojej sieci społecznościowej.

Umiesz programować w JavaScript? Świetnie, ale niestety nie jesteś jedynym, który posiada takie umiejętności. Dopisz, że znasz React.js jeżeli to prawda, wtedy zyskasz dodatkowe punkty. A może jesteś dobry w projektowaniu grafiki lub znasz świetnie jakiś niszowy język? Programista ze znajomością języka angielskiego nikogo nie zaskoczy, ale język naszych zachodnich sąsiadów w połączeniu z kwalifikacjami w IT już staje się szansą na świetną ofertę pracy.

Jak szukać pracy na LinkedIn?

O tym napiszemy w kolejnej części , z której dowiesz się również, jaki wpływ na znalezienie nowej posady ma publikowanie artykułów i budowanie własnego contentu. Mamy też odpowiedź na często nurtujące Was pytanie, czy profil powinien być tylko w języku polskim, czy może lepiej stworzyć go po angielsku. Odpowiemy też na pytanie, kogo powinieneś zapraszać do swojej sieci zawodowej i kogo prosić o referencje.

Napiszemy też, dlaczego nie powinieneś masowo dodawać nowych znajomych i w jak może to wpłynąć na Twoją osobę.

Póki co zachęcamy do przemyślenia podanych wyżej wskazówek i odpowiednio skorygować swój profil. A w niedługim czasie zapraszamy Cię do rozwiązania darmowego testu predyspozycji, który przybliży Cię do znalezienia satysfakcjonującej pracy.

W pilnych sprawach zachęcamy do kontaktu telefonicznego